onsdag 24. juni 2009

Reker på budsjett!

Etter 10 dager i Canada er jeg utrolig fattig, og er på jakt etter billige, gode, sommerlige og ikke minst sunne middager. Dermed ble jeg ufattelig glad da jeg fant ut at reker ikke behøver å være så inderlig dyrt. La meg opplyse: 18 kroner per kilo reker på Rema1000 - er det ikke fantastisk?

Dette trenger du:
  • ca 500 gram reker per person
  • loff
  • majones - eller kanskje hvitløksaioli hvis du vil slå på stortromma!
  • sitron
  • sitronpepper er alltid en slager
Når du har pilt reker en hel kveld, kan det hende at dine hender lukter litt reker rett og slett. Jeg anbefaler derfor å ta en stor skål med kaldt vann hvor du presser sitronsaft i. Skyll hendene i dette underveis og du slipper denne lukten.

Vinforslag: Hvitvin er jo en klassiker når man spiser reker. Denne gangen eksperimenterte jeg derimot med rosévin. Jeg anbefaler derfor denne som både er god, frisk, fyldig og ikke minst rimelig, selv om den i utgangspunktet ikke er ideell til skalldyr - Chapelle du Bois Rose 2008 kr 89.90

3 kommentarer:

  1. Jeg bor på Sørvestlandet og spiser aller helst reker i februar og mars - da er de best. Og selvom jeg vanligvis er nokså altetende, spiser jeg kun ferske reker. Og hvis det var ferske reker som var til salgs for kr. 18 pr. kilo så skrik ut! (Takk for vintips, forresten. :) )

    SvarSlett
  2. Godt poeng. Men som fattig student i hovedstaden, må jeg dessverre ty til frosne reker fra Rema1000 som funket ypperlig for meg altså!

    SvarSlett
  3. Hehe, ikke meningen å disse frosen reker - det er bare det at man lett blir bortskjemt når man har tilgang til verdens beste reker året rundt til halvparten av prisen i hovedstaden. Takk for mange fine innlegg, forresten. :)

    SvarSlett

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin